احدث الاخباراخبار مصرالصحه

الدكتورة رباب مع فريقها البحثي في استراليا قدرت تكتشف الجين المسبب لـ سرطان الثدي وهو جين (AAMDC) وده لأول مرة حد يوصل له أو يعرفه!

متابعه . علاء دياب ابن النيل

🔴 ازاي الخبر ده محدش يعرفه والعالم كله بيتكلم عنه !!

رباب رشوان بنت صعيدية جدعة قدرت تحقق اللي عجز عنه العالم سنين طويلة وتثبت إن مفيش حاجة اسمها مستحيل ⁦♥️⁩💪

الدكتورة رباب مع فريقها البحثي في استراليا قدرت تكتشف الجين المسبب لـ سرطان الثدي وهو جين (AAMDC) وده لأول مرة حد يوصل له أو يعرفه!

“الجين” ده هو المسؤول عن حماية الخلايا السرطانية من الإستجابة للعلاج الهرموني، وبالتالي لو تم السيطرة عليه هيقدروا يتحكموا في إنهم يخلوا الخلايا السرطانية أقل نمو وأقل انتشار!.. العالم بيحتفي بـ “رباب” وباقي زمايلها لإن البحث ده أمل جديد مهم في علاج سرطان الثدي وتقليل نسبة الوفيات وهينقذ سيدات كتير إن شاء الله..

ويعتبر هذا البحث – والكلام عائد للدكتورة رباب – بمثابة أمل جديد في علاج الأنواع الشرسة من سرطانات الثدي مع تحسين نتيجة العلاج وتقليل نسبة الوفيات؛ إذ سيجري فريق العمل أبحاثا مماثلة لاكتشاف دور نفس الجين في سرطانات المبيض والكبد والرئة.

“رباب رشوان” واحدة من بنات مصر اللي يستاهلوا نفتخر ونتباهى بيهم.. خريجة كلية طب جامعة المنيا يعني متعلمة تعليم جامعي حكومي زي معظمنا، وعندها نشوفية دماغ زي معظم شباب البلد دي اللي لما بيحطوا حاجة في راسهم لازم يعملوها..
كل التحية والدعم
شيروا ليعلم العالم من نحن
#علاء_دياب_ابن_النيل

الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق
إغلاق